Przeczytaj więcej o projekcie ENCORA ... |
|
|
Sieci tematyczne
Tworzenie potencjału, szkolenie i edukacja w zakresie ZZOP
Dlaczego? Co można zrobić? W jaki sposób? Kto?
Dlaczego?
Tworzenie potencjału jest centralnym pojęciem Agendy 21. W połączeniu z ZZOP formalna definicja tego procesu jest "projektowanie i wykonywanie szeregu dzialań potrzebnych do rozbudowy i wzmocnienia potencjału instytucjonalnego i indywidualnego dla jego koncentracji w celu efektywnej implementacji programów ZZOP".
ZZOP jest ciągłym i dynamicznym procesem, w którym podejmowane decyzje maja na uwadze trwały i zrównoważony rozwój, użytkowanie oraz ochronę obszarów i zasobów w obszarach przybrzeżnych. ZZOP bierze pod uwagę wzajemne związki występujące w trakcie użytkowania obszarów przybrzeżnych od strony lądu i morza oraz wpływ na środowisko z tym związany; ZZOP ma przeciwdziałać fragmentacji, która jest nieodłączną cechą zarządzania sektorowego. ZZOP jest ukierunkowane na wiele celów analizując implikacje spowodowane rozwojem, konflikty wynikające z eksploatacji obszarów przybrzeżnych, oraz wzajemne związki miedzy procesami fizycznymi a działalność człowieka. ZZOP promuje tworzenie powiązań oraz harmonizacje działalności w obszarach przybrzeżnych pomiędzy poszczególnymi sektorami.
W świetle powyższej definicji ZZOP jest nowym pojęciem dotyczącym zarządzania dla menedżerów i decydentów. ZZOP reprezentuje nowe myślenie także w zakresie edukacji pracowników dydaktycznych oraz naukowców, gdzie należy osiągnąć kilka poziomów integracji i gdzie niezależne funkcjonowanie poszczególnych dyscyplin naukowych dotyczących funkcjonowania obszarów przybrzeżnych nie jest juz więcej możliwe.
Z tego powodu tworzenie potencjału w zakresie ZZOP wymaga podejścia dwutorowego: (1) szkolenie i edukacja nowego pokolenia ekspertów w oparciu o zasady ZZOP oraz (2) reorientacja obecnej generacji menedżerów i decydentów poprzez szkolenia promujące podejście zintegrowane i multidyscyplinarne.
Co więcej, tworzenie potencjału, szkolenie i edukacja w zakresie ZZOP napotyka na pewne dodatkowe wyzwania, takie jak: (1) jeżeli nawet próbowano w ubiegłej dekadzie wdrażać programy szkoleniowe dotyczące ZZOP, ciągle żywa i otwarta jest dyskusja na temat jakie profesjonalne umiejętności są potrzebne do efektywnego wykonywania programów ZZOP, (2) nawet jeżeli można zdefiniować kilka podstawowych pojęć i schematów, natura ZZOP wymaga ścisłego dopasowania tematyki szkoleń i programów rozbudowy potencjału do różnych wymagań (zarządzanie, kultura, prawo, polityka, itp.) oraz do różnych skal (globalna, krajowa, regionalna, lokalna), (3) w jaki sposób możemy wpajać nowym pokoleniom ekspertów potrzebę i wdrażanie ZZOP na różnych poziomach integracji oraz multi-dyscyplinarne myślenie wymagane przez ZZOP; w jaki sposób można szkolić w tym zakresie obecną generacje menedżerów bądź grupy innych odbiorców?, (4) jaka jest najlepsza strategia przekonania rządów do potrzeby rozbudowy potencjału odnośnie obecnego i przyszłych pokoleń menedżerów zajmujących się obszarami przybrzeżnymi?, (5) jaka powinna być rola programów edukacyjnych w zakresie ZZOP w programach nauczania uniwersytetów w Europie?
Co można zrobić?
- Opracować plan tworzenia potencjału, szkoleń i edukacji dla krajów EU,
- Dokonać przeglądu istniejących i planowanych programów dotyczących ZZOP i tematyki z tym związanej w celu opracowania porównawczej bazy danych,
- Przedyskutować i określić umiejętności, dyscypliny i struktury programów nauczania jakie powinny być przedmiotem tworzenia potencjału i szkoleń w zakresie ZZOP w perspektywie krótko- i długookresowej dla przyszłych generacji ekspertów mając na uwadze potrzeby obecnego pokolenia ekspertów,
- Porównac potrzeby dotyczące szkoleń na poziomie lokalnym, regionalnym i, krajowym w różnych krajach EU,
- Ocenić wpływ programów demonstracyjnych i rekomendacji EU w zakresie ZZOP na obecne programy szkoleniowe,
- Zidentyfikować instytucje w krajach EU będące najbliżej spełnienia wymagań ZZOP, promować nawiązywanie przez nie owocnych kontaktów oraz pomagań w osiąganiu przez nie najwyższych możliwych standardów,
- Promować tworzenie kontaktów z podobnymi placówkami w innych krajach,
- Przedyskutować integracje programów edukacyjnych w zakresie ZZOP w systemie szkolnictwa wyższego EU,
- Promować wymianę personelu akademickiego oraz menedżerów w całej Europie w celu uczestnictwa w rozbudowie potencjału oraz programów szkoleniowo-edukacyjnych,
- Promować wymianę studentów w zakresie ZZOP pomiędzy krajami członkowskimi EU w celu stymulowania podejścia multidyscyplinarnego oraz integracji,
- Promować rozwój i wymianę materiałów szkoleniowo-edukacyjnych, głównie przez Internet,
- Założyć bazę danych międzynarodowych projektów w zakresie ZZOP w celu analizy poszczególnych przypadków pod kątem tworzenia potencjału,
- Zapoczątkować harmonizacje istniejących programów EU w celu promowania wspólnych programów adresowanych do krajów rozwijających się,
- Opracować wspólna strategie dla uświadomienia rządom jaka praca będzie konieczna do wypełnienia oczekiwań związanych z Agenda 21 odnośnie tworzenia potencjału w obecnym i przyszłych pokoleniach menedżerów zajmujących się obszarami przybrzeżnymi.
W jaki sposób?
Proponowane główne działania koordynacyjne:
- Przegląd dotyczący tworzenia potencjału, szkolenia i edukacji w zakresie ZZOP. Przegląd ten będzie obejmował informacje zebrane w uprzednio wykonanych przeglądach. Będzie on równocześnie zawierał dodatkowe pytania na temat skutków jakie europejskie programy ZZOP wywierają na szkolenia w Europie. Przegląd zostanie wykonany w dwóch fazach. Pierwsza faza będzie dotyczyła doświadczeń EU, druga natomiast innych programów międzynarodowych.
- Rozwój porównawczych baz danych: bazując na przeglądzie opracowana zostanie porównawcza baza danych w zakresie tworzenia potencjału, edukacji i kursów szkoleniowych w zakresie ZZOP.
- Organizacja pewnej liczby warsztatów i spotkań w celu przedyskutowania:
- Zakresu umiejętności, dyscyplin i struktur programów nauczania, które będą potrzebne do rozwoju programów w zakresie tworzenia potencjału i rozwoju szkoleń na temat ZZOP,
- Wzajemne uwarunkowania szkoleń krótko- i długookresowych,
- Wzajemne uwarunkowania szkoleń dla obecnego i przyszłych pokoleń menedżerów zajmujących się obszarami przybrzeżnymi,
- Wzajemne uwarunkowania ogólnej zawartości programów szkoleń oraz ich aspektów szczegółowych,
- Rola ZZOP w strukturze programów akademickich EU.
- Spotkania będą gromadziły pracowników naukowo-dydaktycznych, menedżerów zarządzających obszarami przybrzeżnymi, ekspertów i badaczy w tej dziedzinie. Porównawcza baza danych i wcześniejsze doświadczenia będą podstawa do dyskusji.
- Baza danych na temat dostępnych materiałów do wykorzystania podczas szkoleń oraz tworzenie nowych materiałów zawierających uzgodnione zawartości.
- Baza danych zawierająca projekty ZZOP, wykorzystywane w analizach przypadków pod katem tworzenia potencjału i szkoleń.
- Założenie sieci zajmującej się tworzeniem i rozwojem potencjału, szkoleniami i edukacja w ramach ENCORY włączając innych partnerów międzynarodowych. Tworzenie tej sieci będzie związane z przeglądem poprzednio nabytych doświadczeń takich jak International Ocean Institute (IOI) czy tez MEDCOAST.
- Ustanowienie programu wizyt wymiennych dla studentów i instruktorów.
- Promowanie programu ZZOP dla krajów rozwijających się w oparciu o doświadczenia EU. Program ten będzie bazować na doświadczeniu placówek uczestniczących w sieci.
- Biała księga na temat tworzenia potencjału ZZOP, szkoleń i edukacji w EU. Księga będzie zawierała wszystkie wnioski i decyzje powstałe w oparciu o poprzednie prace jak również Plan Działań dla tworzenia i rozwoju potencjału, szkoleń i edukacji w zakresie ZZOP w EU na następne 5 lat.
Kto?
Uniwersytet Kantabryjski w Santander, Hiszpania
Inigo Losada, losadai@unican.es
|
sharing knowledge within europe for integrated coastal management
|