Instytut Budownictwa Wodnego
Polskiej Akademii Nauk

Essay #5415 details

ATTRIBUTEVALUE
typeK
database id5415
titleMorphodynamics of a multi-bar coastal zone
authorsOstrowski R.1
affiliations
year2004
description163 s. (8 ark.)
ISBN8385708642
publisherWydawnictwo IBW PAN
placeGdańsk
covercover 5415.jpg
signaturesII25293, II25294, II25295, II25296, II25297
abstractsThe book comprises the description and experimental verification of a new mathematical model of sediment motion on a multi-bar shore profile and the variability of this profile. In the model, accuracy in determination of resultant sediment transport at each location of the shore profile plays a key role in the description of coastal morphodynamics. The computed sediment transport rates depend on correctness of theoretical representation of wave transformation on a sloped (multi-bar) sea bed, as well as on proper modelling of wave-induced currents.
In the monograph, wave-current interactions in the nearbed layer give rise to resultant sediment transport rate, which is principally dependent on a very delicate imbalance between an onshore flow caused by vertical asymmetry of wave shape and the wave-driven return current directed offshore. An attempt has been undertaken to prove the fundamental thesis of the present work, according to which the cross-shore sediment transport rate, resulting from wave asymmetry, is modified quantitatively and even qualitatively (sediment motion opposite to wave propagation) by influence of the offshore directed undertow.
The theoretical results have been verified against the experimental data from literature, the laboratory data collected in IBW PAN wave flume and the field data registered at the Coastal Research Station in Lubiatowo. A part of the book is devoted to solution of practical problems encountered in coastal engineering. The present monograph shows that a big progress has been achieved in the realm of coastal dynamics. This progress indicates the directions of further research.
Książka zawiera opis i weryfikację doświadczalną nowego matematycznego modelu ruchu piaszczystych osadów na wielorewowym profilu dna i zmienności tego profilu. W prezentowanym modelu kluczowe znaczenie dla opisu morfodynamiki strefy brzegowej ma dokładność wyznaczenia transportu wypadkowego w każdym punkcie profilu brzegu. Transport ten zależy od poprawności teoretycznego odwzorowania transformacji fali nad nachylonym (wielorewowym) dnem morskim, jak również od właściwego modelowania prądów pochodzenia falowego.
W monografii podjęto próbę udowodnienia podstawowej tezy, według której natężenie transportu osadów w kierunku poprzecznym do brzegu, będące wynikiem oddziaływania na dno morskie fal asymetrycznych ulega modyfikacji ilościowej, a niekiedy jakościowej (ruch rumowiska w kierunku przeciwnym niż propagacja fal) na skutek współoddziaływania stacjonarnego prądu, przy czym w warunkach strefy przybrzeżnej morza bezpływowego jest to z reguły prąd pochodzenia falowego.Do weryfikacji wyników teoretycznych wykorzystano dane eksperymentalne z literatury, dane laboratoryjne z kanału falowego IBW PAN, przede wszystkim zaś dane terenowe zarejestrowane w Morskim Laboratorium Brzegowym w Lubiatowie. Część książki jest poświęcona rozwiązywaniu praktycznych zagadnień z dziedziny inżynierii brzegów morskich. Przedstawiony w ramach niniejszej monografii postęp wiedzy na temat dynamiki strefy brzegowej wytycza jednocześnie kierunki dalszych badań.
attributes[published] [reviewed] [scientific] [international reach]
languageen
points24

Kontakt:

  ul. Kościerska 7, 80–328 Gdańsk, POLSKA

   (+48)58-552-3903, fax (+48)58-552-4211

  sekr@ibwpan.gda.pl

Copyright © 2018, IBW PAN w Gdańsku